Да забраним рекламирането и спонсорството
от компании за изкопаеми горива!

Компаниите за изкопаеми горива използват рекламата и спонсорството като инструмент за влияние върху общественото мнение и провеждането на политики, за да продължат да саботират битката срещу климатичната криза. Използват рекламни трикове, които представят изкопаемите горива като „чисти“ и безопасни за здравето ни, като прикриват факта, че именно те допринасят за задълбочаването на климатичната криза. Време е да сложим край на това. Сега можем да променим законодателството чрез Европейска гражданска инициатива.

ВКЛЮЧИ СЕ В ЕВРОПЕЙСКАТА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА
ЗА НОВ ЗАКОН В ЕС

 

 
 

души вече подписаха петицията. Подпиши и ни помогни да достигнем !

Нуждаем се от Вашите лични данни, за да докажем истинността на подписа Ви пред Европейската комисия. Вашите лични данни са напълно защитени и ще бъдат използвани единствено за целта на петицията.

 

Благодарим ти, че се присъедини към нас в тази Европейската гражданска инициатива!

Следи за новости по тази и по други кампании на "Грийнпийс" - България, като се включиш в нашия бюлетин.

Защо тази забрана е важна?

1. Рекламите на изкопаеми горива могат да доведат до повече емисии

Живеем в климатична криза. След последния притеснителен доклад на Междуправителствен комитет по изменение на климата (IPCC), генералният секретар на ООН – Антонио Гутиереш предупреди, че сме достигнали „код червено за човечеството“. Отделянето на по-голямо количество парникови газове в атмосферата би довело до катастрофа. Знаем, че европейски компании като Gazprom, Total, Shell, BP са сред топ 20-те компании за изкопаеми горива, които изпускат най-големи количества въглероден диоксид в света. Рекламирането на продукти от изкопаеми горива, като петрол и газ, или транспорт, използващ изкопаеми горива, води до ръст на продажбите на тези продукти, следователно увеличава и емисиите на парникови газове.

2. Компаниите за изкопаеми горива подвеждат обществото, представяйки се „зелени“

Много компании за изкопаеми горива наблягат на използването на възобновяеми енергийни източници и устойчиви решения в рекламите си. Така създават погрешно впечатление за това колко реално инвестират във възобновяеми технологии. Миналата година организацията ClientEarth подаде жалба срещу петролната компания BP по повод рекламната кампания „Напредване на възможностите“. Според ClientEarth, тази кампания е подвеждаща и представя BP като компания за възобновяема енергия. В същото време 96% от инвестициите на BP по това време са свързани с петрол и газ. Тези реклами манипулират и подвеждат общественото мнение, като представят компанията или енергията, която произвеждат, като зелена, а почти цялата им печалба идва от замърсяващите изкопаеми горива. Същевременно, те продължават да инвестират и да искат нови разрешителни за сондажи за още повече петрол, например в Арктика и други региони на ЕС. Не би трябвало компании, които умишлено ни водят към климатична катастрофа, да получават публична платформа, с която да продължават да ни манипулират.

3. Компаниите за изкопаеми горива използват рекламите и спонсорството, за да промотират фалшиви решения

Тези компании използват рекламата и спонсорството като инструмент за насърчаване на фалшиви решения за справяне с климатичната криза като изкопаем газ, изкопаем водород, биомаса и улавяне, съхранение и използване на въглерод (CCUS). Проучване на „Грийнпийс“ показва, че компаниите за изкопаеми горива като Total Energies промотират изкопаемия газ като „зелено“ гориво и увеличават инвестициите си в него. Фалшиви решения като тези опасно отвличат вниманието ни от реалните решения, които възобновяемата енергия предоставя и от които се нуждаем. Тези практики започват да стават популярни и в България. Въглищните централи, които се свързват с енергийния консултант Христо Ковачки, като ТЕЦ „Бобов дол“, „Брикел“, „Топлофикация – Перник“, „Топлофикация – Сливен“, „Топлофикация – Русе“, ТЕЦ „Марица 3“ в Димитровград и други, първоначално се опитваха да заменят въглищата с изгаряне на отпадъци, заради по-изгодната цена на тези практики. След като видяха, че общественото мнение не подкрепя подобна трансформация, сега е на дневен ред „позеленяването“ на изкопаемия газ и изгарянето на материали от селското и горското стопанство (наричани още биомаса). Време е да спрем заблудите на компаниите за изкопаеми горива, които разсейват обществеността и политиците чрез популяризиране на фалшиви решения.

4. Изкопаемите горива оказват влияние на замърсяването на въздуха, което е причина за преждевременна смърт при хората

Скорошни научни изследвания показват, че замърсяването на въздуха е причината за повече смъртни случаи в света, отколкото тютюнопушенето. Повечето от фините прахови частици и други замърсители на въздуха в Европа идват от изгарянето на изкопаеми горива. Щом компаниите за изкопаеми горива са отговорни за тези последици за здравето на хората чрез замърсяването на въздуха, защо все още се смята за приемливо тези компании да имат публична платформа за изява?

След като Европейският съюз забрани рекламата и спонсорството на тютюн, със сигурност забраната за реклами и спонсорство на изкопаеми горива не би трябвало да бъде невъзможна.

5. Големите компании за изкопаеми горива имат обвинения в тежки престъпления срещу местни общности

Големи компании за изкопаеми горива като Shell имат обвинения в съучастия в изнасилвания, изтезания и убийства. Total Energies бяха обвинени в принудително изселване на общности и финансиране на военни диктатури. Компаниите, обвинени в тези престъпления, не заслужават платформа за разпространение на измамната им самореклама.

Доклад на „Грийнпийс“ – България от 2018 г. показва, че българската „Въглищна империя“, свързвана с бизнесмена Христо Ковачки, е забавяла плащания на заплати, осигуровки и данъци, които възлизат на над 230 млн. лв. Месечните заплати на миньорите варират около 600 лв., в редки случаи до 800 лв. Заплатите редовно се бавят с месеци, а протестите на измъчените работници грубо се потушават. За последните 10 г. в българския въгледобив по време на работа са загинали 23 души и други 17 са инвалидизирани. Въглищните централи, свързвани с Ковачки, не осигуряват безопасни условия на труд, което беше документирано по скорошно разследване на журналисти от Италия.

ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ

Това е официалният инструмент за петиции, който Европейският съюз предоставя на европейските граждани за организиране и предлагане на нови закони.

Стандартните петиции са свързани със съществуващи закони на територията на ЕС и те нямат основание да изискват създаването на нови.

Стандартните петиции могат да бъдат внесени от един човек. Изискването за гражданската инициатива е да бъде внесена от официална група от организатори/вносители.

В стандартните петиции няма минимален брой подписи, които трябва да бъдат събрани. За Европейската гражданска инициатива има изискване да бъде подписана от минимум 1 милион човека, граждани на ЕС.

Правилата на ЕС изискват всеки подкрепил инициативата да предостави конкретна информация, спрямо която компетентните органи от всяка държава от ЕС да могат да проверят истинността на данните на подписалите. Държавите членки определят каква информация е необходимо да имат от подписалите и затова ние сме длъжни да я поискаме в регистрационната форма. Повече информация относно изискванията за данни и правилата, прилагани във всяка страна, е достъпна тук.

Не. Всички лични данни ще се използват само за целите на инициативата и са строго защитени от съответните правила за защита на данните. Повече информация за защита на данните можете да намерите тук.

Трябва да получим подкрепа от поне 1 милион души за период от 12 месеца. Най-малко 7 държави от ЕС трябва да получат определен минимален брой подписи. Минималният брой във всяка държава членка за регистрирани инициативи е достъпен тук. Броят за България е 12 000.

За да успеем, трябва да съберем поне 1 милион подписа. Подпиши и сподели! Покани семейството и приятелите си да подкрепят инициативата.

Ако съберем 1 милион или повече подписа в рамките на 12-месечен срок, Европейската комисия е длъжна да обсъди новата директива, която предлагаме, за забрана на рекламите и спонсорството на изкопаеми горива в Европа.